Jäsenkokous, tammikuu 2023

Vuoden ensimmäisen jäsentapahtuman luentovieraaksi saimme Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen puheenjohtaja Helena Paulaston. Hän alusti aiheesta ”Mitä voin tehdä luuston hyväksi liikunnan ja ravinnon keinoin?

Aluksi Paulasto kysyi yleisöltä: Kuinka monta luuta ihmisellä on? Oikea vastaus on 206.

– Luusto uusiutuu koko elämän ajan. Terveessä luustossa uutta luukudosta syntyy saman verran kuin vanhaa hajoaa, hän totesi.

Helena Paulaston mukaan usein ajatellaan, että osteoporoosi kuuluu ikääntymiseen. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan osteoporoosia todetaan kaiken ikäisillä, sukupuoleen ja ikään katsomatta. Osteoporoosin riskitekijöitä ovat perinnöllinen alttius, liikkumattomuus, yksipuolinen ravinto, D-vitamiinin puutos sekä jotkut sairaudet ja lääkkeet.

Luustoterveyden kulmakivinä Helena Paulasto toi esiin ruokavalion monipuolisuuden ja sen, millainen ravinto sisältää luustolle tärkeitä ravintoaineita. Niitä ovat kalsium, proteiini ja D-vitamiini.  Elimistö tarvitsee kalsiumia päivittäin pieninä annoksina. Proteiinia tarvitaan mm. lihaksiston ja luuston kasvuun sekä uusiutumiseen. D-vitamiini taas auttaa luustolle tärkeää kalsiumia imeytymään ja tukee luusolujen uusiutumista. Kaikille näille luustoterveyden kannalta keskeisille ravintoaineille on olemassa päivittäiset saantisuositukset.

Ravinnon lisäksi tarvitaan myös luustoa vahvistavaa liikuntaa. Liikunta ylläpitää luun vahvuutta ja hidastaa luun menetystä ikääntyvällä.

– Kuntosaliharjoittelu, tanssi, voimistelu, kävely, sauvakävely ja porraskävely tuovat reipasta menoa, tasapainoa ja voimaa. Kaatumisen ehkäisyssä tärkeintä on riittävä lihasvoima ja hyvä tasapaino. Olisi hyvä kiinnittää huomiota myös oman asuinympäristön vaarapaikkoihin ja pyrkiä poistamaan niitä, Paulasto sanoi.