Jäsentapahtuma, syyskuu 2023

Syyskuun jäsentapahtuman luennoitsijavieraana oli tekoälyn ja robotiikan huippuasiantuntija Cristina Andersson. Luennon otsikko oli muotoiltu kysymyksellä: Hoitaako robotti meitä tulevaisuudessa?

Anderssonin vastaus otsikon kysymykseen oli kyllä ja ei. Terveysteknologia on kehittynyt pitkälle, mutta käyttöönottoa Suomessa hidastavat sekä asenteet että rahoituksen puute. Rahoituksessa kyse on myös siitä, että kustannus/hyötylaskelmia ei tehdä.  Jopa 60 - 80 % sairaanhoitajien ja lähihoitajien työstä menee toimenpiteisiin, jotka voitaisiin hoitaa kehittyneillä ja jo käytössä olevilla tietojärjestelmillä ja soveltuvilla roboteilla. Tällöin hoitohenkilökunnalla olisi aikaa keskittyä varsinaiseen työhönsä ja ihmisen kohtaamiseen. Esimerkkimaana Andersson mainitsi Tanskan, siellä esimerkiksi Odensen kaupungissa terveysteknologiaa on hyödynnetty monin tavoin.

Suomessa roboteista on saatu jo hyviä kokemuksia mm. vaikeavammaisen kuntoutuksessa. Kävelyrobotin avulla voidaan tehokkaasti vahvistaa jalkoja. Samaan tulokseen pääsemiseksi ilman robottia olisi tarvittu ainakin kaksi fysioterapeuttia.

Toisena esimerkkinä Andersson mainitsi digitaalisesti avustettuun kuntoutukseen kehitetyn DigiRehab -työkalun, sen kohderyhmänä ovat kotihoidon piirissä olevat ikäihmiset. Älykkäästi muokkautuvat henkilökohtaiset harjoitusohjelmat lisäävät omatoimisuutta ja vähentävät kotihoidon tarvetta. Tanskasta saadut kokemukset osoittavat, että ikäihmisten toimintakyky ja omatoimisuus paranevat ja lihasvoima lisääntyy. Kotihoidon hoitohenkilökunta kokee työnsä mielekkäämpänä.

Andersson totesi, että vaikka robotit voivat auttaa, ei robottiavusteisuus saa vähentää ihmisen toimintakykyä. Robotin pitää kannustaa aktiivisuuteen kunkin henkilön oma tilanne huomioiden. Robotin pitää pystyä toimimaan erilaisissa kodeissa, myös pienissä ja kapeissa. Älykkäästi muokkautuvat henkilökohtaiset harjoitusohjelmat lisäävät omatoimisuutta ja vähentävät kotihoidon tarvetta. Mielenkiintoisesta luennosta virisi monia kysymyksiä ja vilkasta keskustelua.