Jäsentapahtuma, joulukuu 2023

Elämäniloa ja voimaa on Senioriliiton kesän liittokokouksessa hyväksymä teema liiton toiminnan ja talouden suuntaviivoiksi! Näin aloitti Senioriliiton toiminnanjohtaja Maarit Kuikka esityksensä joulukuun jäsentapahtumassa.

Senioriliitossa on jäseniä 24 510. Kuikan mukaan vuonna 2024 on nähty tarve tiivistää liiton, piirien ja yhdistysten välistä tiedonvaihtoa perustamalla seniorilähettiläiden verkosto. Verkosto muodostuu Senioriliiton hallituksen jäsenistä ja puheenjohtajista. Osaajien verkoston tehtävänä on toimia piireissä (14) yhdistysten työn ja toiminnan tukena mm. jäsenhankinnassa ja -huollossa, liiton ajankohtaisen tiedon välittäjinä ja mahdollisina kouluttajina. Jäsenhankinnassa tavoitteena on 500 henkilön nettokasvu per vuosi.  Helsingin piirissä lähettiläänä toimii Kanta-Helsingin senioreiden kunniapuheenjohtaja Pirjo Venäläinen.

– Vuonna 2024 hankimme ja otamme käyttöön sähköisen koulutusalustan. Se mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman kouluttautumisen ja yhdenmukaiset koulutussisällöt. Myös KILTA-järjestelmän päivittäminen on tarpeellinen uudistus Senioriliiton jäsenpalveluihin, Maarit Kuikka totesi.

– Viestinnän painopisteenä on panostaminen ulkoiseen viestintään liiton tavoitteiden ja toiminnan esilletuomiseksi nykyistä näkyvämmin. Liiton brändi uudistetaan Elämäniloa ja voimaa -teeman mukaisesti ja sosiaalisen median kampanjoita monipuolistetaan.  Edunvalvonnassa pääpaino on vaikuttaminen hallitusohjelman tavoitteiden toteutumiseen. Senioreita koskevia hallitusohjelmatavoitteita ovat mm. eläkejärjestelmän uudistaminen, digisyrjäytymisen ehkäiseminen ja omaishoitoasiat.

Yhdistyksemme katto-organisaatio jää paikallisyhdistysten jäsenille usein kaukaiseksi. Totesimme esityksen kuultuamme, että Senioriliitto tekee erinomaista työtä meidän senioreiden hyväksi. Paikallisyhdistyksenä saamme myös paljon tietoa ja käytännön työkaluja, kuten KILTA-järjestelmän oman toimintamme tueksi ja kehittämiseksi.