Jäsentapahtuma, toukokuu 2023

Yhdistyksemme jäsentapahtumista vastaava Saara Remes juttelee tilaisuuden luennoitsijavieraan Saara Helene Rawatin kanssa.

Faktaa vai fiktiota?
Toukokuun jäsentapahtuman luennoitsijavieraamme, dokumenttielokuvien ja dokumentaaristen tv-sarjojen tekijä, Saara Helene Rawat heitti heti luennon alkuun kiinnostavan kysymyksen: Miten fiktioelokuva ja dokumentti eroavat toisistaan?

– Dokumenttielokuva esittelee todellisuutta, sen ydin on jokin väittämä ja mahdollinen korjausehdotus. Dokumentti käsitetään tekijän rehellisenä näkemyksenä, ja se pyrkii muuttamaan maailmaa ja yhteiskuntaa.

Esityksessään Rawat havainnollisti asiaa valkokankaalla esittämällä lyhyet pätkät kahdesta dokumenttielokuvasta.

Salainen metsäni on dokumenttielokuva autistisesta Laurista. Elokuvassa Laurin elämää kuvattiin sellaisena kuten tekijät sen näkivät, ja Lauri hyväksyi elokuvan ennen sen julkaisua, sillä elokuvan haluttiin olevan hänen näköisensä. Elokuvaa levitettiin mm. kouluihin, näin lisättiin tietoa autisminkirjolla olevan henkilön luonteenpiirteistä. Se auttaa ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä. Elokuvan julkaisun aikoihin oli valmistelussa hankintalaki vammaisten asumispalveluiden kilpailuttamisesta. Laurin tarina kiersi maakunnissa ja sen puitteissa järjestettiin kymmeniä teatterinäytöksiä, työpajoja ja asiantuntijakeskusteluja. Laajalla levityksellä ja myönteisellä huomiolla katsottiin olevan suuri merkitys sille, että vammaisten asumispalveluita koskeva hankintalaki ei edennyt eduskuntakäsittelyssä.

Elokuvassa 10 kirjettä tulevaisuuteen katsellaan tulevaisuuteen pandemian aikana. Kirjeissä henkilöt kuvaavat omia pelkojaan ja toiveitaan. Kirjeitä kirjoittavat äitiyslomalla oleva yksinhuoltaja, rokotetutkija, kansalaisaktivisti, ilmastoaktivisti, intialainen perheenisä, sairaanhoitaja ja ala-asteluokka, joka kerää kirjeitä aikakapseliin. Elokuvaa on kuvattu mm. näin:

"Ainutlaatuisesti kerrottu, koskettava dokumentti on toivoa antava kuiskaus, joka rohkaisee toimijuuteen sekä yhteisön ja perheen kannatteluun. Se on myös inhimillinen kosketus päiviin, jolloin yhteiskunnan loputon syke on hiljentynyt, ja jäljelle ovat jääneet yksityisen elämän pilarit ja huoli tulevasta." (Heta Heikkala, DocPoint)

Elokuva tulee elokuvateattereihin syksyllä 2023.

– Dokumenttielokuvan –  nykyään myös sarjamuotoisen dokumentin – ydin on yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kiteytti Saara Rawat mielenkiintoisen, paljon ajatuksia herättäneen esityksensä.