Jäsenkokous, joulukuu 2022

Joulukuun jäsenkokouksen luentovieraana oli yliasiamies Jyrki Katainen aiheenaan ”Sitra menestyvän Suomen sillanrakentajana.”

Katainen kertoi, miten Sitran rooli tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoittajana on 2000-luvulla muuttunut yhteiskunnalliseksi muutosagentiksi. Sitra on entistä enemmän tulevaisuustalo, joka ennakoi yhteiskunnan muutoksia, selvittää kehitysvaihtoehtoja, tekee kokeiluja, kehittää toimintamalleja ja tuo ihmiset ja organisaatiot yhteen uudistumisen onnistumiseksi.

Sitran strategia ja painopisteet on päivitetty vuoden 2021 alussa. Toiminta jakaantuu tavoitteeltaan kolmeen osaan, joita ovat kestävyysratkaisut, reilu datatalous sekä demokratia ja osallisuus. Näihin pääsemiseksi tarvitaan ennakointia ja toimenpiteitä luonnon monimuotoisuuden vahvistamisessa ja kiertotalousratkaisujen edistämisessä. Tarvitaan muutoksia talouden rakenteisiin, sääntelyyn ja yksilöiden vaikutusmahdollisuuksiin liittyen mm. datan käyttöön. Esimerkkinä mm. terveysdata ja sen monipuolinen hyödyntäminen. Tarvitaan myös uudistuvaa päätöksentekoa ja uusia vaikuttamismahdollisuuksia, joita verkostomaiset toimintatavat ja digitaalisuuden edistäminen tukevat.

Tulevaisuuksia on monia, Katainen totesi. Esimerkkinä hän nosti esiin heikot signaalit, jotka auttavat ajattelemaan uudenlaisia tulevaisuuksia. Heikko signaali on merkki mahdollisesti nousevasta asiasta tai ensioire muutoksesta. Kuulijoita Katainen pyysi miettimään millaisia heikkoja signaaleja he omassa elämässään ovat havainneet. Ovatko ne näkyneet käytännössä jonkun asian tai ilmiön muutoksina pidemmällä aikavälillä?

Kuulimme Sitran tulevaisuustyöstä, johon kuuluvat mm. tutkimukset, selvitykset, ennakoivan tiedon tuottaminen päättäjien, yritysten ja yksilöiden käyttöön, tapahtumat, koulutus ja verkostoituminen. Antoisan esityksen jälkeen vakuutuimme siitä, että Sitra on menestyvän Suomen sillanrakentaja.