Jäsentapahtuma, huhtikuu 2023

Huhtikuun jäsentapahtumassa oli aiheena käteisen rahan käytettävyys ja saatavuus. Siitä meille kertoi rahahuollon asiantuntija Eero Hulkkonen Suomen Pankista. Hän vertaili käteisen rahan maksamiseen liittyviä ominaisuuksia korttimaksamiseen ja verkkopankkiin. Seteleillä tai kolikoilla maksaminen koetaan usein turvalliseksi, silloin rahaa saa konkreettisen kosketuspinnan. Myös tunne talouden hallinnasta on vahvempi verrattuna sähköisiin maksuvälineisiin. Käteistä käyttäessämme tiedämme joka hetki oman rahatilanteemme.

Käteisen käyttö maksuvälineenä on kuitenkin vähentynyt ja korttien käyttö sekä mobilimaksaminen lisääntynyt kovalla tahdilla viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Koronakriisi vähensi käteisen käyttöä entisestään.

-  Suomen Pankki teki päivittäistavaroiden maksutapaan liittyen kuluttajakyselyn vuonna 2022. Tuolloin yli 85 % ilmoitti käyttävänsä maksukorttia.  Suomessa käytetään moniin Euroopan maihin verrattuna käteistä enää hyvin vähän. Vuonna 2022 maksupisteissä käteistä käytettiin Suomessa vain noin 20 %, kun joissain Euroopan maissa sen osuus kaikista maksutapahtumista on edelleen jopa 75 %, Eero Hulkkonen kertoi.

Sekä eurojärjestelmä että Suomen Pankki ovat linjanneet kantansa käteisen asemaan viimeksi loppuvuonna 2020.  Linjauksessa painotetaan käteisen saatavuuden ja käytettävyyden tärkeyttä jatkossakin. Suomen Pankin mukaan käteistä tulee olla yhteiskunnassa saatavilla kohtuullisin kustannuksin, ja sitä pitää pystyä käyttämään ainakin arkielämän kannalta tärkeimpiin hankintoihin.  On oltava riittävät mahdollisuudet yrityksille ja kansalaisille myös tallettaa käteistä.

- Tulevassa hallitusohjelmassa otetaan Suomen Pankin esityksestä kantaa käteisen rahan tulevaisuuteen. Käteinen voisi poistua ainoastaan siinä vaiheessa, kun joku digitaalinen maksutapa pystyisi hoitamaan käteisen erityispiirteet riittävällä tasolla eikä käteiselle olisi enää kysyntää, Hulkkonen totesi.