Jäsenkokous, helmikuu 2023

Helmikuun jäsentapahtumaan saimme vieraaksi kansanedustaja Kai Mykkäsen. Hän kertoi kansanedustajan työstä ja työviikon sisällöstä.

Viikon ohjelmaa kuunnellessa melkein hengästyi, niin laaja-alaista kansanedustajan työ on. Mykkäsellä työn monipuolisuutta lisää vielä Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajuus. Asia havainnollistui kuulijoille, kun Mykkänen esitteli viikon 6 aikataulutettua kalenteriaan. Viikko-ohjelmasta kävi myös selväksi, kuinka paljon tehtäviä ja tapaamisia on Arkadianmäen ulkopuolella.

– Täysistunto on eduskunnan työn näkyvin osa, niitä on kevät- ja syyskaudella neljä kertaa viikossa, tiistaista perjantaihin. Eduskunnan täysistunto on sekä lainsäädäntötyön että ajankohtaisen poliittisen keskustelun keskeinen areena. Torstain kyselytunnilla ministerit vastaavat kansanedustajien kysymyksiin. Kyselytunnilla etenkin oppositioedustajat nostavat julkisuuteen ajankohtaisia asioita esittämällä aiheesta kysymyksiä ministereille, Mykkänen selosti.

Eduskunnan toiminnan keskiössä ovat valiokunnat, joista 16 on pysyvää erikoisvaliokuntaa. Suuri valiokunta vastaa Euroopan unionia koskevien asioiden ja lakiehdotusten käsittelystä eduskunnassa. Jokainen kansanedustaja kuuluu keskimäärin kahteen valiokuntaan. Keskeisen osan valiokuntien työstä muodostaa eri alojen asiantuntijoiden kuuleminen. Näin eri sidosryhmät pääsevät suoraan vaikuttamaan päätöksentekoon ja eduskunnan päätösten sisältöön.

– Natoon liittymisen aikataulu, Ukrainan sodan vaikutukset ja Suomen talouden raju velkakehitys ovat päivän politiikan kestoaiheita eduskunnassa.

Antoisan esityksen jälkeen tulimme vakuuttuneeksi siitä, että kansanedustajan työ on todella paljon muuta kuin äänestysnapin painamista.