Niin makee kävelykierros

Karl Fazerin ajan Helsinki
Harva meistä helsinkiläisistä on tietoinen, miten moneen asiaan Fazerin perhe on kaupungissamme vaikuttanut. Nyt me, jotka kuuntelimme loistavaa opastamme Kasper Mårtenssonia lähes parin tunnin ajan, tiedämme kuitenkin yhtä sun toista.

Tiedämme, että tuo Sveitsistä alunperin lähtenyt suku on muutakin kuin karamellitehdas. Yksi veljeksistä kunnostautui musiikin alalla ja perusti aikoinaan Musiikki-Fazerin, toinen veljeksistä puolestaan oli perustamassa Aino Ackten kanssa suomalaista oopperaa ja se kolmas oli Fazerin makeistehtaan ja konditorian perustaja.

Nuori Karl Fazer aloitti perustamalla konditoria-kahvilan Kluuvikadulle vuonna 1891. Makeiset tulivat kuvioon hetkeä myöhemmin v. 1894. Ensimmäinen makeistehdas toimi Punavuoressa, Pursimiehenkadulla. Sittemmin tehtaalle rakennettiin tilat koko korttelin laajuudelle, Tehtaankadun ja Pursimiehenkadun väliin. 1950-luvulla se osoittautui liian pieneksi ja uusi tehdas rakennettiin Vaaralaan.  Pisimpään myynnissä oleva makeinen on  tuttu Pihlajanmarja- eli Kettu-karkki. Hyvänä kakkosena tulee Mignon-muna ja sen jälkeen Kis-kis -karamelli. Brändin päätuote, Fazerin sininen, juhlii puolestaan tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan.

Kierroksen aikana kuulimme hauskoja tarinoita muistakin tuotemerkeistä, mm. Pax-pastilleista ja Dacapo-patukasta. Jätetään ne kuitenkin salaisuudeksi.

Fazer ei suinkaan ollut ainoa kahvila-konditorian pitäjä Suomessa. Esplanadilla kuulimme niin Catanista, Brondasta, Oopperakellarista kuin Kämpistäkin. Moni suurmiehistämme on ollut niissä asiakkaana ja erityisesti Eino Leino tuntui olleen kaikissa kanta-asiakkaana.

Kierros päätyi Kluuvikadun Fazerin kahvilan eteen. Tästä kaikki alkoi, tällä paikalla kahvila on ollut alusta asti. Meille helsinkiläisille se on lähes pyhä paikka, sen kupolin alla on aina voinut kuunnella salaisiakin keskusteluja.  Kahvila on ollut avoinna perustamisesta lähtien kestäen niin lamat kuin sodatkin. Paitsi koronan! Korona sulki Kluuvikadun Fazerin sen historian ensimmäisen kerran.

Kluuvikadun Fazerin edessä on Oy Karl Fazerin 100-vuotisjuhlansa yhteydessä lahjoittama Björn Weckströmin veistos Kukko. Kukko on aina esiintynyt Fazerin logossa, mutta se symbolisoi myös ystävällisyyttä ja turvallisuutta. Kävelykierroksen osanottajat sukelsivat lopuksi lämpimään, tuttuun ja turvalliseen Kluuvikadun Fasuun! Kiitokset Kasperille loistavasta opastuksesta!