Jäsentapahtuma, maaliskuu 2023

Maaliskuun jäsentapahtumassa VT, tietokirjailija Jukka Soisalon-Soinisen aiheena oli Mannerheimin Puolan vuodet. Hän on yhdessä vaimonsa kanssa koostanut aiheesta kirjan.

Miksi kirja Mannerheimista? Onhan kansallissankarista kirjoitettu jo runsaasti elämäkertoja, tutkimuksia ja artikkeleita ja nähty hänestä esityksiä valkokankaalla ja näyttämöillä.

Soisalon-Soininen kertoi, että kirjat ovat kuuluneet jo lapsuudesta asti hänen maailmaansa. Nuoruudessa hän luki Mannerheimin Muistelmia, jotka sodanjälkeisinä vuosina kuuluivat monen suomalaisten kirjahyllyyn. Vuosien mittaan hänen kiinnostuksensa Mannerheimiin kasvoi ja ylioppilasaineenkin hän kirjoitti Mannerheimistä. Kun opiskeluaika vei Soisalon-Soinisen Puolaan, hänen halunsa ryhtyä tutkimaan Mannerheimin Puolassa viettämiä vuosia syveni. Niihin hän vaimonsa Annan kanssa keräsi aineksia julkisista ja yksityisistä julkaisuista, dokumenteista ja valokuvista. Ensin syntyi valokuvanäyttely ja myöhemmin vuonna 2020 kirja Mannerheim - Puolan vuodet.

Soisalon-Soininen kertoo kirjassaan Mannerheimin viettäneen elämänsä parhaat vuodet Puolassa. Asia ilmenee Mannerheim muistelmista ja hänen käymästään kirjeenvaihdosta. Puolan vuodet 1909–1916 ajoittuvat ensimmäisen maailmansodan aattoon ja sotavuosiin eli ajankohtaan, jolloin Suomi oli ponnistamassa itsenäisyyteen ja Puola voittamassa itsenäisyyttään uudelleen. Yhteisen kehyksen molemmille antoi Venäjän vallankumous.

Puolalla ja puolalaisilla oli merkittävä vaikutus Mannerheimin ajatusmaailmaan, ja se oli merkityksellistä Suomen itsenäistymiselle. Puolassa Mannerheim saattoi olla oma itsensä – ja tulla omaksi itsekseen huolimatta Venäjän univormusta. Puolalaisille hän oli suomalainen paroni maasta, joka oli – kuten Puolakin – Venäjän sorron alla. Puolalla oli paikka Mannerheimin sydämessä hänen elinvuosiensa loppuun saakka.

Soisalon-Soiniset työskentelevät nyt teoksen puolannoksen parissa ja ovat yllättäen havainneet, kuinka kaukonäköisiä Mannerheimin ajatukset olivat. ”En tiedä, kumpi on parempi meille, bolsevikkien Venäjä vai uusi Venäjä. Molemmat tulevat olemaan yhtä epämukavia naapureilleen, etenkin meille pienille”, kirjoitti Mannerheim ruhtinatar Maria Lubomirskalle 28.10.1919.

Havainnollisen kuvamateriaalin, Jukka Soisalon-Soinisen mielenkiintoisen kerronnan ja anekdoottien myötä pääsimme kolmen vartin mittaiselle pikamatkalle Puolaan –Mannerheimin jalanjäljille.