Jäsentapahtuma 12.3.2024

Maaliskuun jäsenkokouksessa runsaslukuinen yleisö seurasi keskittyneesti kansanedustaja, Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen ajankohtaista ja selkeää talouskatsausta. Suomen heikkojen  talousnäkymien kääntäminen parempaan suuntaan vaatii hallitukselta todella määrätietoista toimintaa. Aija Töytäri seuraa Saara Remestä kevään ajan jäsenkokousten kipparina. Suuri kiitos Saaralle hyvin tehdystä työstä.

Afternoon Tea Hotelli Maria,Mariankatu 23.

Ensimmäiseen tilaisuusteen  Ystävänpäivänä 14.2.202 osallistui 34 jäsentä. Toiseen tilaisuuten torstaina 7.3.2024 osallistui 40 jäsentä.

The Hotel Maria, Helsinki

The Hotel Maria tarjoaa ylellisen vaihtoehdon ja uudenlaisen palveluelämyksen pohjoismaista vieraanvaraisuutta ja modernia luksushotellikokemusta arvostavalle vieraalle. Hotellimme sijaitsee yhdellä Helsingin arvostetuimmista alueista Kruununhaassa. Aivan lähellä ovat niin Helsingin tuomiokirkko ja kauppatori kuin monipuoliset Helsingin keskustan tavaratalot ja erikoisliikkeet. The Hotel Mariassa on 117 ylellisesti sisustettua hotellihuonetta, joista 38 on sviittejä. Olet lämpimästi tervetullut.

Helmikuun jäsentapahtuma 2024

Helmikuun jäsentapahtumassa Enter ry:n Esa Martonen kävi läpi millaista verkkorikollisuutta, viestihuijauksia ja tunnusten kalastelua yleisimmin ilmenee. Martonen korosti, että nettiä on turvallista käyttää huolehtimalla tietosuojasta. Itse olemme tärkein tietosuoja. Tietoturvasta 20 prosenttia on tekniikkaa ja 80 prosenttia ihmisen käytöstä.

Esa Martosen ansiokkaasta luennosta on poimittu alla olevaan tekstiin keskeisimpiä asioita:

Tunnusten kalastelun toimintamuotoina ovat mm. pankkien ja eri viranomaisten nimissä lähetetyt sähköpostit, joissa pyydetään avaamaan linkki. Linkkiä ei tule koskaan avata ja sähköposti on hyvä poistaa heti.

Älypuhelimista ja tableteista Martonen korosti mm. seuraavaa: Vaihda SIM-kortin PIN-koodi, ota käyttöön näytön lukitus, kirjaudu Google tilillä, asenna järjestelmä-ja sovelluspäivitykset ja hanki sovelluksia vain virallisesta sovelluskaupasta.

Sähköpostista tulisi tarkistaa lähettäjä eikä avata liitettä, ellei ole varma sen turvallisuudesta. Henkilötietoja, kuten henkilötunnusta ei tule koskaan lähettää sähköpostissa. Ei myöskään WhatsAppissa. Sähköpostissa Martonen suositteli operaattoririippumatonta sähköpostia (esim.Gmail, Hotmail, ICLoud).Näin siksi, että operaattorin vaihto vaikeutuu pääasiallisen sähköpostin ollessa operaattorilla.

Verkkopalveluihin (kalvo ohessa) ei tulisi koskaan mennä verkkopalvelun hakukoneen tai vaikkapa sähköpostiin tai tekstiviestinä tulleen verkkolinkin kautta. Verkko-ostoksissa on hyvä googlata muiden kokemuksia (kalvo ohessa).

Hyvä salasana on mielellään vähintään 15 merkkiä pitkä. Sellainen, joka on helppo muistaa ja kirjoittaa, mutta vaikea arvata. Ei omaisten nimiä, syntymäaikoja. Vähemmän tärkeille palveluille (finnkino.fiKotipizza.fi) voi luoda omat salasanat. Salasanat on syytä säilyttää esim. vihkossa, turvallisessa paikassa.

Verkkopankin turvalliseen käyttöön liittyy se, että tietokoneen tietoturva on kunnossa. Pankki ei koskaan kysele pankkitunnuksia tai turvalukuja sähköpostilla. Kun lopettaa pankissa käynnin, on se hyvä sulkea Kirjaudu- ulos-linkistä. Älykännykässä tai tabletissa oleva pankin sovellus on turvallisempi kuin selaimen kautta kulkeva liikenne. Älykännykässä tai tabletissa pitää olla näytön lukitusasiat kunnossa.

Enter antaa henkilökohtaista ja maksutonta digiopastusta sekä tietoiskuja kohderyhmänä seniorit. Lähiopetuspaikkoina ovat pääasiassa kirjastot sekä palvelukeskukset. Aika henkilökohtaiseen opastukseen kannattaa varata etukäteen. Ajantasaiset opastuspaikat ja -ajat löytyvät www.entersenior.fi/opastus/lahiopastus.

Tammikuun jäsentapahtuma 2024

Musiikkineuvos Seppo Hovi kuljetti meitä jäsentapahtumassa pitkin ”muistojen bulevardia”. Vuonna 1929 Suomessa myytiin 1,2 miljoonaa äänilevyä, ja samoihin aikoihin jazz- ja viihdemusiikki alkoi saada jalansijaa. Talvi- ja jatkosodan aikana musiikki toimi henkireikänä sotilaille ja linkkinä omaisten suuntaan. Flyygeli soi Hovin taitavissa sormissa upeasti , ja kuulimme mm. sota-ajalta peräisin olevan George de Godzinskyn Äänisen aallot.

Kuulimme palasen Toivo Kärjen sävellystuotannosta ja yhteistyöstä Reino Helismaan kanssa. Anekdootit ja tarinat 40- ja 50-luvun säveltäjistä, sanoittajista ja tutuista iskelmistä hersyttivät nauruhermoja. Pääsimme nauttimaan myös elokuvamusiikista, kun kuulimme Päivien kimallus -leffasta kappaleen Niin paljon kuuluu rakkauteen. Seppo Hovin musisointi, sujuva tarinankerronta ja yhteislaulut Kultainen nuoruus ja Satumaa jättivät vahvan tunnejäljen. Hieno aloitus kevään toimintakaudelle!

Kansallisen senioriliiton risteily

Ti 5.2. - to 7.2.2024 HELSINKI–TUKHOLMA–HELSINKI
Kansallisen senioriliiton risteily "Elämän iloa ja voimaa". Ohjelma alkaa Helsingin satamassa klo 11.30.

Lähde mukaan yhteiselle risteilylle, joka pitää sisällään yhdessäoloa, tanssia, hemmottelua, ostoksia, retkiä ja yhteistä ohjelmaa. Tukholmassa voit osallistua hauskoille retkille, jotka varataan henkilökohtaisesti. Laivalla on runsaasti ohjelmaa ennen laivan lähtöä, matkan aikana ja Tukholmassa olon aikana. Risteilyllä esiintyy artisti Teemu Ronkainen.

Tunnustuksia ansioituneille jäsenille

Juhlistimme toukokuun jäsentapahtuman yhteydessä kevättä ja jaoimme tunnustuksia ansioituneille aktiiveille. Ansiomerkkien saajat oikealta: Raija Järventaus, Riikka Lonka, Pirjo Rissanen-Lohi, Terttu Santala, Jukka Sainio, Tarja Rinne sekä kunniapuheenjohtajamme Pirjo Kikka Venäläinen, joka sai kultaisen ansiomerkin. Vasemmalla puheenjohtaja Tuija Geelnard. Kaikki saivat raikuvat aplodit. Seremonian päätteeksi kohotimme kuohuvat maljat.

Kiitokset!

Lausun kiitokseni nykyiselle hallitukselle saamistani huomionosoituksista sekä teille hyvät jäsenet siitä, että olette antaneet minulle mandaatin toimia yli 10 vuotta yhdistyksen puheenjohtajana. Näin olen voinut toteuttaa omia haaveitani eläkkeellä ja toisaalta hallituksen jäsenet ovat tuoneet näinä vuosina ideoita, ehdotuksia ja toteutuksia uusista kokemuksista.

Minulle on ollut tärkeää aktiivinen osallistuminen, sen kautta olen voinut vaikuttaa myös omaan hyvinvointiini. Suunnittelussa olen voinut hyödyntää menneisyyttä ja samalla katsoa tulevaisuuteen. Tuottamalla muille uusia kokemuksia, elämyksiä ja hyvää mieltä, tuntee onnistuvansa ja olevansa osa vapaaehtoistoimintaa.

Vuosien varrella hallituksen jäsenet ja toimihenkilöt ovat vaihtuneet säädetyssä järjestyksessä, hallitustyöskentelystä on pääosin vain hyviä ja hauskoja muistoja. Puheenjohtajalla on päävastuu toiminnasta, mutta ilman innostuneita ja toisiaan sparraavia hallituksen jäseniä ja osallistuvia yhdistyksen jäseniä, olisi toteuttaminen kivireen vetämistä. Nyt rivijäsenenä saan itse olla saavana osapuolena, ja voin samalla testata miten esimerkiksi luomamme digitaaliset ratkaisut toimivat.

Ylpeänä otan nämä kiitokset vastaan –tulkitsen, että olen osaltani onnistunut. Mutta kunniapuheenjohtajuus ja kultainen ansiomerkki voisivat myös olla kollektiivinen huomionosoitus kaikille aiemmille hallituksille ja toimihenkilöille.

Pirjo (Kikka) Venäläinen
9.5.2023

Kevätkokous 14.3.2023

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin tiistaina 14.3.2023 jäsentapahtuman yhteydessä. Käsiteltiin ja vahvistettiin vuoden 2022 vuosikertomus ja tilinpäätös, ja hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus. Kokouksen puheenjohtajana toimi Matti Niiranen ja sihteerinä Eija Somervuori. Kiitos kaikille kokouksen osallistujille!

Pirjo Venäläinen on Vuoden 2022 seniori!

Kansallinen senioriliitto on valinnut Vuoden seniori -tunnustuksen saajaksi yhdistyksemme pitkäaikaisen puheenjohtajan Pirjo (Kikka) Venäläisen. Kikka on toiminut Kansallisessa senioriliitossa vuodesta 2012.

Vuoden seniori nostaa ajankohtaisena asiana esille tyytyväisen jäsenkunnan, resurssien riittävyyden ja jatkuvan oppimisen tuottaman ilon. ”Kun mahdollisimman moni siirtyy digimaailmaan, jää vapaaehtoisille aikaa tukea niitä, jotka sitä eivät pysty käyttämään.”, hän toteaa.

”Maailma muuttuu ja oma senioriaikani on ollut melkoista digiloikkaa. Senioriliitto on tukenut yhdistyksiä kauaskantoisilla hankkeilla, joista mainittakoon korona-ajan koulutus Teams-taidoista. Hankkeet mahdollistivat toiminnan jatkumisen yhdessä taitavien toimihenkilöiden kanssa. Vapaaehtoistyö vaatii myös julkista rahoitusta ylläpitääkseen jatkuvasti kehittyvää toimintaa ikäihmisten parissa” Kikka muistuttaa.

Vuoden seniori – tunnustuksen saajalta edellytetään toimimista senioriliiton strategian ja arvojen mukaisesti. Henkilö on omalla osallistumisellaan vaikuttanut myönteisesti niin yhdistyksen kuin piirin toimintaan.
Lue koko tiedote täältä >>>

Jäsenkyselyssä tutkittua

Lokakuussa 2022 toteutettu jäsenkysely meni 345 jäsenelle joko sähköisesti tai paperiversiona. Siihen vastasi 100 jäsentä, vastausprosentti oli siis  28,9. Suurin osa vastanneista oli ollut jäsenenä alle vuoden (32 % ) tai 1–5 vuotta (40 %). Yhdistyksemme tapahtumiin oli osallistunut 81 % vastanneista. Osallistumattomuuteen oli useimmiten syynä epäsopiva ajankohta (53,8 %) tai se, ettei tapahtuma kiinnostanut (19,2 %).

Tapahtumatarjontamme sai kauttaaltaan kiitosta, olemme siis onnistuneet! Tapahtumien kiinnostavuutta arvioitiin asteikolla 1–5, ja suurin osa antoi tapahtumille arvosanan 4 (jäsenkokouksille 41 %, näyttelyille 44 % ja musiikkitapahtumille 37 %). Matkojen ja retkien kiinnostavuudelle 33 % vastanneista antoi arvosanaksi 5 ja kävelykierroksille 36 % vastanneista antoi arvosanan 5.

Myös digikerholaiset olivat tyytyväisiä: 39,1 % antoi arvosanaksi 4. Kirjallisuuskerhoon osallistuneista vastaajista 50 % arvioi kerhon kiinnostavuuden arvosanalla 5. Liiton ja piirin järjestämille matkoille oli vastaajista osallistunut 53 %.

Jatkossa tapahtumien kirjo voisi toki laajentua, ja ideoita riitti: alustajiksi ja asiantuntijoiksi toivotaan ajankohtaisia vaikuttajia, taiteen, liikunnan, terveyden ja turvallisuusasioiden tuntijoita. Vastanneita tuntuvat kiinnostavan myös esimerkiksi perintöasiat ja sukututkimus. Ilmaan heiteltiin myös mm. päivänäytöksiä, komediaa, klassikkoja, työpajoja, pelikerhoa ja yritysvierailuja sekä luontokohteita, päiväretkiä, historiaa ja kaupungin lähiöalueita. Edulliset tai ilmaiset tapahtumat tulisi aina muistaa maksullisten rinnalla.

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille! Otamme haasteen vastaan ja mietimme, miten hyviä ideoita voitaisiin parhaiten toteuttaa.

Digikerhossa käsiteltiin tietoturvaa, kun Enter ry:n Esa Martonen oli vieraanamme. Tunnuksia kalastellaan netissä ja oudoissa viesteissä, liikkeellä on lahjakortteja, vakoilu- ja kiristysohjelmia ja nettihyökkäyksiä. Sähköpostin käyttäjän pitää aina tarkistaa lähettäjä, liitettä tai linkkiä ei kannata avata ellei ole varma sen turvallisuudesta. Henkilötietoja ei pidä lähettää sähköpostissa. Myös verkkokaupassa kannattaa olla tarkkana ja suosia maksamisessa luottokorttia tai luotettua maksupalvelua.

Hyvä salasana voi muodostua vaikkapa kolmesta sanasta, se on helppo muistaa, mutta vaikea arvata. Ei siis omaisten nimiä tai syntymäaikoja. Varmuuskopiointi kannattaa, ja helpointa on laittaa tietokone tallentamaan varmuuskopiot automaattisesti. Ja haittaohjelmilta suojaudutaan tietoturvaohjelmalla!

Vuonna 1997 perustettu Enter ry tarjoaa Uudellamaalla senioreille henkilökohtaista ja maksutonta digiopastusta sekä tietoiskuja.
Lue lisää: www.entersenior.fi

Digikerhossa käsitellään ajankohtaisia aiheita digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön liittyen. Tule mukaan!